Jos L. Knaepen
- Rol : Fotograaf
Jos L. Knaepen, in jazzkringen genoegzaam bekend als The Jazzman', kreeg interesse voor de jazz op 17-jarige leeftijd, in 1961, na de aankoop van zijn eerste LP's waaronder die van Django Reinhardt en Sidney Béchet. Een jaar later was hij regelmatig aanwezig in Comblain-la-Tour, waar de toenmalige jazzreuzen optraden tijdens hun Europese tournees. Het was in die periode dat hij zijn interesse voor fotografie ontwikkelde. Zijn professionele carrière begon in de vroege jaren '70. Awardwinnende actiefoto's van hem werden regelmatig tentoongesteld in heel België. Tussen 1985 en 1990 hield hij even een fotografische sabbat om in de loop van 1990 opnieuw te fotograferen, dit keer strictly jazz', de grote liefde van zijn leven. Jos Knaepen exposeert regelmatig op culturele evenementen georganiseerd door Muziekcentrum Vlaanderen en in het kader van jazzfestivals zoals Gent Jazz (vroegere Blue Note Festival).
Internationale renommé
Jos Knaepen heeft niet alleen in Europa maar ook in de VS een benijdenswaardige fotografische reputatie opgebouwd, met de publicatie van zijn foto's in o.a. DownBeat, Jazz Times, Allaboutjazz.com. Onder de indruk van zijn kunnen, vroeg de IAJE-directeur van onderwijs hem in 2007 om de New York manifestaties van IAJE in beeld te brengen. Het Smithsonian Instituut gebruikte zijn foto's dan weer ter illustratie van zijn verjaardagsspecial over Wynton Marsalis. Zijn foto's werden op posters uitvergroot voor Carnegie Hall. In 2008 exposeerde hij in het American Jazz Museum Kansas City, waarvan de opnames deel uitmaken van de Changing Gallery (www.americanjazzmuseum.com). Nog in 2008 werd hij door de Jazz Journalists Association (JJA) ook genomineerd voor de Excellence in Photography Award' (www.jazzhouse.org).
Zijn 'klik'
Jos Knaepen reist de hele wereld rond waar hij telkens een moment in de tijd' vastlegt, daar waar jazz is. Met zijn oog voor perfectie is zijn fotografie a thing of beauty'. Hoe hij het doet? "Voor mij is belangrijkste om dat speciale moment vast te houden en te registreren. Het moment wanneer alles op het podium in balans is, wanneer de muzikant in totale harmonie is met zichzelf en met zijn collega-muzikanten. Dat kan men voelen, dat kan men zien, ik noem het een goosebump-moment! Fotograferen is kijken en zien. Voor mij ontstaat het beeld in mijn hoofd", aldus Jos Knaepen.
Enkele uitspraken over The Jazzman'
Zie zijn website