Drawing Basses

Drawing Basses

Een muzikaal tekenconcert geheel samengesteld door het publiek!

Contrabassen!

Visuele partituren zijn een fascinerend fenomeen van de hedendaagse muziek. Ze wonnen veel aan populariteit in de jaren '50 en '60, toen componisten als Iannis Xenakis en Cornelius Cardew op zoek waren naar 'andere' manieren om muziek en klanken te noteren, waarbij ze bijvoorbeeld de traditionele muzieknotatie overboord gooiden voor lijnen, kleuren, vormen of teksten.

Contrabassist Kristof Roseeuw kwam tijdens zijn muzikale loopbaan regelmatig in aanraking met grafische partituren. Hij trad op met Eugene Chadbourne en speelde hedendaagse muziek met 'Het Spectra Ensemble'. Hij werd ook uitgenodigd om samen met het contrabasensemble "Basssss" hedendaagse visuele partituren van Belgische componisten te spelen in het kader van de viering van 10 jaar JazzCase Neerpelt / Citadelic Gent.

Hij gebruikte die kennis om DRAWING BASSES te ontwikkelen op het nomadisch tekenfestival Drawing Days op vraag van Muziekcentrum de Bijloke.

DRAWING BASSES is een tekenconcert waarbij het publiek na een korte uitleg eerst grafische partituren tekent, die vervolgens worden uitgevoerd door het ensemble bestaande uit drie contrabassisten. Tijdens het concert mag het publiek een tweede keer tekenen, waarbij de muzikanten met pen en papier de zojuist gegeven composities vastleggen of interpreteren.

Een muzikaal tekenconcert geheel samengesteld door het publiek! Na een korte uitleg over grafische partituren, een samenvatting van hun geschiedenis en enkele voorbeelden, gaat het publiek aan de slag. Ze krijgen ongeveer vijf minuten de tijd om hun eigen partituren te maken, die vervolgens voor de artiesten worden geplaatst. De concerten beginnen wanneer een van de musici een partituur kiest, deze aan het publiek toont (zodat de maker zich betrokken voelt), en het ensemble begint te spelen. Een van de musici kan op elk moment tijdens het concert een nieuwe tekening kiezen en aan het publiek tonen, waarna het ensemble naadloos overschakelt op de interpretatie van de volgende partituur.

Dit proces gaat door tot alle partituren zijn uitgevoerd. Terwijl de musici spelen, pakt het publiek zijn potloden weer op en tekent de contrabassen, de artiesten, hun handen, de sfeer... Zo wordt het een dubbele tekensessie en ga je naar huis met waarschijnlijk je eerste grafische partituur of compositie en je tekeningen van de musici.

Voor de organisator:

*Het is mogelijk om sessies te houden voor volwassenen, kinderen, muzikale studenten... Het mengen van de verschillende leeftijdsgroepen is inspirerend, want de door kinderen getekende partituren vormen een mooi tegenwicht voor de creaties van volwassenen.

*Het is belangrijk dat het publiek comfortabel kan zitten en zich vrij rond de artiesten kan opstellen. Een combinatie van kussens, banken en stoelen zou bijvoorbeeld prettig zijn, zodat mensen van alle leeftijden comfortabel kunnen zitten.

*Beschikbaarheid is bespreekbaar. De muzikanten worden gekozen uit een pool van Basssss-leden op basis van wanneer ze vrij zijn:

Yannick Peeters

Kristof Roseeuw

Bart Maris

Joachim Badenhorst