Een paar jaar geleden benaderde producer Jean Kluger me met het idee voor een album met composities van de beroemde saxofonist Paul Desmond, de meest beluisterde saxofonist in de cool jazz, dankzij zijn Take Five, vereeuwigd door het Dave Brubeck Quartet (op het moment van schrijven: 187 miljoen keer beluisterd op Spotify, niet slecht voor jaren '50 jazz!)
Het idee bleef me bij, want Desmond was mijn eerste liefde op het eerste gezicht met de altsaxofoon. Als tiener luisterde ik naar zijn vinylplaten op de oude buizenversterker van mijn opa. Maar hoe deed ik dat? Ik was terug verhuisd naar Brussel, hoofdstad van Europa, en vroeg me af wie geïnteresseerd zou zijn om deze muziek te draaien en welk label het risico zou nemen om het uit te brengen.
En welk label zou het risico nemen om covers uit te brengen van een Amerikaanse violist die minder was dan zijn leider Brubeck?
Een beetje onderzoek bevestigde dat Desmond heel wat werken had gecomponeerd Werken die heel divers en interessant waren. Hij nam veel op, onder andere met Gerry Mulligan, Chet Baker en Jim Hall.
Ik zag Jean Kluger weer op een voorvertoning van een tentoonstelling, en legde hem uit dat ik nooit een Belgische productie zou vinden die zo'n werk zou durven produceren. Hij zei me meteen dat hij het zelf wilde produceren. Ik was meteen dolblij en daarna in paniek.
De verantwoordelijkheid om de rol van Desmond in een kwartet op zich te nemen was enorm.
Een paar dagen later kwamen we weer bij elkaar om erover te praten en die dag besloten we over alle elementen waaruit een kwartet zou bestaan. We besloten over alle elementen waaruit het album zou bestaan: ik zou de arrangementen doen. arrangementen (voor het ene kwartet met piano en het andere met gitaar, die Dave Brubeck en Jim Hall), we zouden twee eigen composities toevoegen en bovenal zouden we in Engeland gaan om op te nemen met lokale muzikanten, met de hulp van de fantastische drummer en goede vriend Darren Beckett, die me zou adviseren over welke muzikanten en welke studio ik moest boeken.
De rest is geschiedenis, zoals ze zeggen. Die twee dagen in de studio waren magisch, en sommige van de allereerste opnames staan op het album.
Hier is dan een nederig eerbetoon aan een man die zelf discreet en zeker nederig was, maar die het geluid van de altsaxofoon voor altijd veranderde.
Stéphane Mercier
- Verschenen : 09/03/2023
- Opgenomen : 15-16 avril 2022
- Dragers : cd, digitaal
- Label : Step By Records