Donder

Donder

Met Donder betekende elk album, elk project tot nu toe een nieuwe aanpak, een nieuw geluid en een nieuwe manier om een repertoire op te bouwen en te interpreteren. Hun kandidatuur voor de wedstrijd Jong Jazztalent Gent bood een kans om een nieuw, origineel en ambitieus project te ontwikkelen waarbij ze opnieuw nieuwe terreinen konden verkennen.

Het idee voor hun projectvoorstel komt voort uit hun ontmoetingen met de Noorse muziekscene, die de laatste jaren heel wat unieke en baanbrekende muziek heeft voortgebracht. Noorwegen heeft een diep verankerde volksmuziektraditie, en ook al wordt die tegenwoordig minder beoefend, deze traditie is nog springlevend. Met zijn improvisatievrijheid, gevoel voor melodie en complexe ritmes gaat de folkloristische traditie hand in hand met de filosofie achter de jazz, en deze combinatie resulteert in een aanzienlijke hoeveelheid creatieve en genre-overstijgende muziek.

“Inspired by cries and whispers of the world, Donder wears mental imagery into layers of sound. While the music takes various shapes, fragments of melodies and forgotten thoughts unfold into sonic landscapes with a cosmic dimension.”

Ondanks een bloeiende scene lijkt een dergelijk erfgoed in het Belgische en Vlaamse jazzmilieu te ontbreken of over het hoofd te worden gezien. Met dit project wil Donder de lege plekken in hun muzikale identiteit opvullen, en onderzoek doen naar het muzikale erfgoed van onze voorouders en de rol die het zou kunnen spelen in hun muziek. De kennis en het materiaal dat ze opdoen zullen ze gebruiken als inspiratiebron voor het componeren van een nieuw repertoire voor Donder in een nieuwe kwartetconstellatie.

Het project is noch een poging om een volksmuziekonderneming op te starten, noch een soort manifestatie van Vlaams nationalisme, maar eerder een poging om de losse eindjes in hun muzikale identiteit aan elkaar te knopen. In 2020 brachten ze hun album "Het Verdriet" uit, dat positief werd ontvangen door het publiek. De band kreeg voor deze plaat gezelschap van Sigbjørn Apeland, een Noorse harmonium- en kerkorgelspeler. De ongebruikelijke combinatie van pianotrio met harmonium zorgt voor een gelaagde kamermuzieksfeer met uitgebreide mogelijkheden qua klank en texturen.


“Donder is a band like no other. They’ve developed an idiom which is entirely their own and which allows them to pursue their own unparalleled vision. What a joy to follow this young trio. Keukenpraat is their best record yet, but it holds the promise that Steingueldoir, Van De Velde en Callewaert are capable of even more beautiful music.” – Written in Music

Pianist Harrison Steingueldoir (°1995, BE) studeerde in 2017 af aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, waar hij piano studeerde bij Free Desmyter en Erik Vermeulen. Doorheen de jaren won Harrison verschillende prijzen als solist en bandlid en toerde hij door België, Italië, Noorwegen, Denemarken, Portugal en Japan met Donder, GYJO en coachingprojecten met Ambrose Akinmusire en Avishai Cohen. Naast pianist is Harrison docent en componeert en arrangeert hij voor bigband.

Drummer Casper Van De Velde (°1995, BE) studeerde in 2017 af aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen waar hij studeerde bij Teun Verbruggen, Stéphane Galland en Dré Pallemaerts. Hij won de Storm! Contest zowel in 2015 met zijn duo SCHTNZL als opnieuw in 2017 met Donder. In 2016 kreeg hij de prijs voor beste instrumentalist op de Tremplin Jazz Contest in Avignon. Casper is ook actief in bands als Bombataz en An Pierlé Quartet en is betrokken bij theaterprojecten.

Bassist Stan Callewaert (°1995, BE) verhuisde in 2016 naar Denemarken om een master in Music Performance te behalen aan het RMC. In 2017 voltooide hij ook zijn master aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen waar hij studeerde bij Nicolas Thys en Brice Soniano. Naast Donder is Stan actief betrokken bij het in Kopenhagen gevestigde trio Lawaai en werkt hij aan een solo contrabasalbum. Hij heeft het podium gedeeld met artiesten als Randy Peterson, Kresten Osgood en Warren Smith en is herkenbaar aan zijn nogal onconventionele, texturale benadering van de contrabas.