Deze heeft enerzijds een historische waarde als men rekening houdt met wat
er zich in de jaren zestig afspeelde in het Gentse op het gebied van
Avant-garde Jazz muziek. Anderzijds is de deelname van de internationaal
bekende jazzmuzikanten naast gevestigde waarden uit ons land niet
onbelangrijk.
AORTA /
Paul Van Gysegem Sextet FUTURA GER 27
Opgenomen in de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Gent op 21 januari 1971 en in de Rijksuniversiteit te Gent op 16 maart 1971.
In de magische jaren zestig was er heel wat activiteit op avant-garde jazz gebied in Europa, niet in het minst door de aanwezigheid in en rond Parijs van enkele toonaangevende free jazz muzikanten uit de USA die er ook in de omringende landen een geïnteresseerde voedingsbodem voor hun muziek vonden,
Europese Jazzmusici namen in die periode actief deel aan de ontwikkeling van de vrije geïmproviseerde muziek en brachten hun werk in clubs en op festivals, vaak samen met hun Amerikaanse tijdsgenoten voor een publiek van duizenden jazzliefhebbers. De nationale en internationaal gespecialiseerde pers heeft er toen heel wat aandacht aan besteed.
Paul Van Gysegem is een protagonist van de avant-garde Jazz in België, Pierre Courbois staat aan de wieg van de free jazz in Nederland en pioniert in die tijd met jazzrock, Jasper Van 't Hof is in de jaren zestig een snel opkomend talent, Ronald Lecourt was toen reeds een gevestigde waarde in het Belgisch Jazzmilieu, Nolle Neels was vooral actief in het Antwerpse en Patrick De Groote manifesteerde zich als muzikant en als organisator van avant-garde jazz concerten en festivals samen met Paul Van Gysegem - die vandaag nog in de herinnering blijven bij heel wat jazzliefhebbers.
Het is echter verwonderlijk hoe weinig er tegenwoordig over deze niet onbelangrijke periode in de free jazz geschreven wordt als men het heeft over de geschiedenis van de jazz in België of in Europa.
Meteen één van de redenen om de vinyl plaat "Aorta" van het Paul Van Gysegem Sextet, opgenomen in publiek in 1971 (Futura GER 27) her uit te geven op CD. Bedoeling daarbij is een contributie te leveren aan het relevante archiefmateriaal uit deze periode van de jazz en ook aan de heroplevende interesse voor deze muziekvorm die men sinds enkele jaren zowel bij muzikanten als publiek terug kan vaststellen. Paul Gros-Claude schreef in "Disques du mois" van Jazz Magazine in 1972 een heel lovende recensie : "deze plaat fungeert als voorbeeld op verschillende vlakken (
..) Aorta is stevig verankerd in de rigoureuze Europese muziek, daarbij zonder twijfel steunend op de immens belangrijke inbreng van de Afro-Amerikaanse "new music". Doorheen deze gemeenschappelijke en verscheiden ervaringen vindt ze een eigen taal."
Interessant om te vermelden is dat bijna alle muzikanten die op deze plaat meespelen niet alleen vandaag nog heel actief zijn op jazzgebied maar sommigen onder hen zijn bekende namen geworden op nationaal en internationaal vlak.
Paul Van Gysegem heeft vanuit zijn veelzijdige persoonlijkheid een manier gevonden om de actuele jazzmuziek te verweven met zijn werk als kunstschilder/beeldhouwer. De vormentaal die hij hanteert staat dicht bij de geest en de structuur de manier van denken - van de muziek die hij speelt. In de geïmproviseerde muziek vindt hij het belangrijk om een verwante ingesteldheid te ontdekken bij hen die samenkomen om muziek te maken. Hij geeft vanaf 1965 als bassist talrijke concerten in zowat heel België en richt in de loop der jaren ook meerdere groepen op met wisselende bezettingen. Hij is medebezieler van de Avant Garde Jazzfestivals in het Gentse Gravensteen eind jaren 60 en van vele Jazzconcerten. Hij musiceert samen met Belgische toonaangevende muzikanten alsook buitenlandse markante jazzmusici onder andere met Mal Waldron, waarmee hij een nauwe band had.
Jasper Van t Hof wordt aanzien als één van de toonaangevende hedendaagse jazzpianisten in Europa. Eind jaren zestig start hij een langdurige samenwerking met Pierre Courbois in de jazz-rock groep Association P.C. Daarna toert hij tot in 1976 en vanaf 1992 regelmatig met de groep Pork Pie met Philippe Catherine, Charlie Mariano, Aldo Romano en Jean-François Jenny-Clark. Hij valt ook op door zijn werk in duo met Archie Shepp en in bezettingen met vele andere bekende jazzmusici, voornamelijk in Duitsland. Zijn solo optredens zijn spraakmakend. In 1984 richt hij de succesvolle Afro-Europese groep Pili-Pili op waarmee hij nu al meer dan 25 jaar doorheen Europa toert. Aorta was de eerste medewerking van Jasper aan een LP. Sindsdien is hij te beluisteren op meer dan zeventig platen. Hij wint in 1997 de prestigieuze Bird Award in Nederland als erkenning voor zijn talent en werk.
Pierre Courbois heeft zich de afgelopen vijftig jaar op indrukwekkende manier onderscheiden als getalenteerd drummer met een manier van spelen waarbij hij moeilijke maatsoorten niet schuwt en in het bijzonder de techniek van de brushes merkwaardig beheerst. Hij leidt in 1961 het (Original Dutch) Free Jazz Quartet en in 1965 het Free Music Quintet waarna hij Association PC opricht. Om andere klankkleuren te verkrijgen of om het drumstel op zijn manier te bespelen bouwt hij zijn eigen instrumentarium. Zo droeg hij ongetwijfeld in een hoge mate bij tot de uitbreiding van het ritmisch vocabularium van de Nederlandse Jazz en geïmproviseerde muziek. Pierre heeft in de loop der jaren gespeeld met talloze gerenommeerde jazzmuzikanten en heeft heel wat opnamen op zijn actief staan. Als bekroning voor zijn werk ontvangt Pierre in1994 de Bird Award en wint hij in 2008 de gerenommeerde VPRO/Boy Edgar Prijs.
Ronald Lecourt heeft een dichterlijke natuur, diep geworteld in de authentieke jazz en is een pionier op avant-garde gebied sinds meer dan 40 jaar. Hij heeft in zich iets ongrijpbaars, iets mysterieus in zijn uitdrukking
.Zijn artistieke gevoeligheid en zijn innerlijke uitstraling harmoniseert hij met een nooit aflatende zoektocht naar technische perfectie op zijn instrument. Daardoor behoort hij volgens bepaalde muzikanten en gespecialiseerde critici tot de beste vibrafonisten ter wereld. Hij is een autodidact en neemt deel sinds midden jaren '60 aan talrijke concerten en festivals in België en Europa. Hij treedt op met een indrukwekkend aantal beroemde jazzmusici of in solo concerten onder andere op marimba. Hij maakt verschillende opnamen en filmmuziek waaronder een CD rond de gedichten van Arthur Rimbaud. Voor het ogenblik bereidt hij een programma voor waarbij hij diverse muziek associeert aan litteratuur en poëzie.
Nolle Neels is eind jaren '60 actief in het Antwerpse free jazz milieu. Hij wordt lid van het Paul Van Gysegem Sextet in 1970 en is onverwacht vlug thuis in het muzikale en mentale klimaat van de groep. Hij neemt deel aan verschillende concerten, festivals en opnamen voor radio en TV waaronder een gedenkwaardig concert met Steve Potts en Ambrose Jackson in 1972. Enkele jaren later zoekt hij andere uitdagingen op en studeert slagwerk en percussie. Hij is enige tijd als paukenist en percussionist actief in een symfonisch orkest. Een ongelukkig ongeval met als gevolg het verlies van een vinger was mede aanleiding tot het beëindigen van verdere muzikale activiteit.
Patrick De Groote start zijn jazzparcours in 1965 in het post-bop Jazzcombo van de Rijksuniversiteit te Gent (België) en vervoegt al vlug de avant-garde Jazzgroepen rond Paul Van Gysegem. Hij speelt regelmatig op tal van concerten en festivals in Europa. Hij is te horen op verschillende opnamen voor radio en TV in binnen- en buitenland met Belgische en internationaal bekende Jazzmusici. Hij is in die periode ook medeorganisator van vele Jazzconcerten in het Gentse en van de Avant-garde Jazzfestivals in het Gravensteen in het kader van de plaatselijke UNIV+ALFA Jazzclub. Vanaf 1973 verdwijnt hij omzeggens volledig van de Jazzscene wegens beroepshalve veelvuldig verblijf in het buitenland. In 2006 neemt hij terug de draad met de avant-garde jazz op en zien we hem regelmatig verschijnen op jamsessions, concerten en festivals in diverse bezettingen met hedendaagse Belgische en internationale Jazzmusici.
"Mijn bouwstenen zijn spanning, tegenstellingen, vraag en antwoord, een dialoog tussen kwetsbaarheid,hardheid en tederheid" zegt Paul Van Gysegem. Een goede vriend, die rusteloos steeds op zoek is naar nieuwe uitdagingen en muzikale ontmoetingen, die het hem mogelijk maken om boeiende en creatieve ontdekkingstochten te beleven naar de eeuwige magie van de klank.
Muziek van Paul Van Gysegem.
Oorspronkelijk uitgebracht op LP in 1971.
lieu d'enregistrement : Gent (B)
- Verschenen : 01/05/2011
- Opgenomen : 1971 ->
- Referentie : GER 27
- Drager : cd
- Label : Futura