Opgenomen in Brooklyn, NY, en uitgebracht in 2012 is "El Gaucho" de 6e opname van Jeanfrançois Prins als leider. Het volwassen leven van Jeanfrançois is gericht op één ding: muziek. Voornamelijk als jazzgitarist, natuurlijk, optredend en opnemend met veel van de hedendaagse jazzmeesters. Maar ook als componist, arrangeur, producer voor projecten die alle stijlen van jazz bestrijken, en zich uitstrekken tot wereldmuziek, filmmuziek, klassiek, avant-guarde, pop en nieuwe muziek. Hij is dagelijks betrokken bij talloze projecten, van solo tot bigband, waarbij hij samenwerkt met zowel vocalisten als instrumentalisten. Maar voor zijn nieuwe project wilde hij terug naar deze meest eerlijke constellatie, een van zijn favoriete formaten: het trio. Het vocabulaire van Jeanfrançois Prins bestrijkt het hele spectrum van jazzgitaar, van hoornachtige lijnen tot akkoordmelodieën, van tonen geïnspireerd door zijn ouders (Django tot Hendrix tot Scofield), hij heeft een duidelijk herkenbaar geluid en stijl, een waar melodie telt, hoe ontspannen of avontuurlijk de context ook is.
Het repertoire bestaat uit zes originelen van Prins (Wet, Zorro, Fifth Ave., Noche en las Pampas, What? en Futebol), drie stukken van Wayne Shorter (El Gaucho, Teru en Black Nile), twee Standards (Spring is Here en I'll be Seeing You) en één origineel van Victor Lewis (I Wanted to Say). Nog even over de originelen van Prins: Zorro is zoals gezegd een epische Latijnse melodie, geïnspireerd door jarenlang bolero's en tangomuziek te spelen, en door het beeld van deze mythische held, een mysterieus gemaskerd edelman die op zijn trouwe paard galoppeert om onrecht te bestrijden, en te stelen van de rijken om aan de armen te geven. Fifth Ave. is oorspronkelijk geschreven voor (en opgenomen door) Lee Konitz. Het is een klassieke jazzwals, die een rijke harmonische progressie vertoont en plaats maakt voor dynamische verkenningen.
Noche en las Pampas is een bolero-achtige melodie met een nostalgisch tintje, die de kampvuurnacht van een eenzame gaucho beschrijft. Wat? is een regel geschreven op het opnieuw geharmoniseerde akkoordenschema van "I Hear a Rhapsody". Dus, in een traditie die afkomstig is uit de Be Boppers en de Tristano-school, is het een ingewikkelde en verrassende melodie die soms unisono, soms in harmonie gitaar-tenorsax wordt uitgevoerd, met de toevoeging van de bas in de laatste melodie. Wet is een nieuwe lijn, geïnspireerd op de veranderingen van "What is this Thing Called Love?". De unisono fraserende gitaar-tenorsax van de hoekige melodie draagt bij aan de mysterieuze sfeer van het stuk, dat na verloop van tijd explodeert in hard swingende solo's. Futebol is een snelle samba geïnspireerd op de grote Braziliaanse voetballers. Hun bedrieglijke bewegingen worden onderstreept door de meterwisselingen - van 4/4 naar 7/4 en soms 5/4... plaats van inschrijving : Brooklyn (USA)
- Verschenen : 01/04/2012
- Opgenomen : 28/03/2011
- Referentie : CR 73337
- Dragers : cd, digitaal
- Label : Challenge Records