Wildernis

Wildernis
© Maya Strobbe
9 Tracks 1 Plaat
  • 1. Train of Dots
    53:7
  • 2. Wan.de.len
    07:15
  • 3. Fontanel
    06:09
  • 4. Glinstergloed
    04:07
  • 5. Piedade
    08:16
  • 6. Aardplaat
    04:01
  • 7. Science Friction
    07:40
  • 8. Glinstergloed 2
    03:03
  • 9. Fontanel 2
    06:03

Met ‘Wildernis’ levert het Brusselse jazzkwintet Otto Kintet een scherpe observatie van de (menselijke) natuur af. De nieuwe plaat weerspiegelt het traject dat de bandleden samen en individueel aflegden en de metamorfose van hun gelijknamige thuisbasis ‘Wildernis Strmbk’.

Alle composities zijn van de hand van bandleider en contrabassist Otto Kint. Daarbij liet hij zich inspireren door Wildernis Strmbk, een verlaten sportcomplex dat hij omtoverde in een broeilab voor kunstenaars uit uiteenlopende disciplines. Kint woonde er vijf jaar en zag de natuur het nette, mensgemaakte terrein langzaamaan terug inpalmen. Die evolutie vertaalde Kint in gevarieerde composities met ruimte voor improvisatie en onbeteugeld samenspel, een benadering die hij meenam naar de studio. De hele plaat werd opgenomen met alle muzikanten in één ruimte, zonder koptelefoons, zonder overdubs. “We vertrouwden meer dan ooit op ons instinct en onze zintuigen i.p.v. onze ratio”, legt Kint uit. Composities inkleuren, in het moment spelen en samen muziek maken, dat was het opzet.

De band speelt al acht jaar in dezelfde bezetting en dat hoor je op de plaat. De uiteenlopende stijlen en kleuren van de vijf muzikanten blenden bijzonder goed. Zo speelt Martin Salemi (keys) vooral akoestische piano waardoor Lukas Somers (gitaar) meer ruimte krijgt om te experimenteren met effecten. Jeroen Capens (saxofoon) breidde zijn instrumentarium uit met de klarinet en speelt naast zijn typerende krachtige saxofoon-solo’s ook ingetogen partijen. Daniel Jonkers (drums) vindt zoals altijd de perfecte tandem met de contrabas van Otto Kint.

Met het intimistische ‘Fontanel’ heten de groepsleden hun kinderen welkom en omarmen ze de invloed van minimal en klassieke muziek. Die rust en helderheid typeren de plaat op verschillende momenten. Daarnaast is Otto Kintet nog steeds een groove based band die stevig uit de hoek kan komen. “Meerstemmige motieven die naar elkaar toe bewegen en vervolgens als tektonische platen in elkaar passen is zowat ons handelsmerk. Vandaar ook een nummer als ‘Aardplaat’”, duidt Otto. Piedade’ heeft dan weer een latin caribbean vibe en is qua structuur diepgeworteld in de traditie van jazz standards. “Het nummer is geïnspireerd door een schilderij dat me deed denken aan een vrouw uit Urugay. Ze was tegelijkertijd heel los en uitgelaten en toch respectvol voor tradities. Dat contrast komt terug in Piedade.’ Ook ‘Wan.de.len’, de eerste single van het album is gebaseerd op een schilderij dat tot stand kwam via een sociaal artistiek project met mensen met een mentale beperking. Het nummer is als een imperfecte cirkel.

Dat grafische aspecten belangrijk zijn voor Kint, is duidelijk te merken aan de hoes van de plaat. Grafisch kunstenaar Maya Strobbe maakte een ontwerp dat opgebouwd is uit dunne lijnen voor de voorzijde van de plaat. Het beeld representeert onze leefwereld die bij momenten zo strak georganiseerd is dat de natuur ver weg lijkt. Op de achterzijde vind je de weelderige tekening van tekenaar Levi Stoops terug waarop Strobbe zich baseerde. Stoops maakte een tekening van een oerbos met een element dat er niet helemaal in thuishoort: een wisent of Europese buffel. Een tweeluik dat de natuur in haar meest extreme vormen verbeeldt en enigszins bevreemdend aanvoelt, zoals de wereld vandaag.


  • Verschenen : 27/09/2024
  • Dragers : cd, vinyl, digitaal
  • Label : Choux de Bruxelles

Groep op dit album


Muzikanten