Triptyque : Il Gardellino-  Jean-Paul Estiévenart

Triptyque : Il Gardellino- Jean-Paul Estiévenart

Wat als drie briljante muzikanten uit drie verschillende werelden elkaar de hand reiken voor een unieke muzikale triptiek rond de muziek van Johann Sebastian Bach ? De meesterwerken van de barokke componist inspireren artiest-in-residentie Jean-Paul Estiévenart, hoboïst Marcel Ponseele en klavierspeler Anthony Romaniuk voor een project waarin Bachs muziek wordt afgewisseld met eigenzinnige interpretaties en improvisaties. Als een ware triptiek bestaat hun optreden uit drie luiken : ‘Ellende’, ‘Transitie’ en ‘Transfiguratie’. Bach kijkt goedkeurend over hun schouders mee, want staat het getal drie niet voor de goddelijke Drie-eenheid ?

Ellende : Improvisation op BACH — J. S. Bach, Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen, BWV 12 — Improvisation op Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen — J. S. Bach, Aus tiefer Not schrei ich zu dir, BWV 38

Transitie : J. S. Bach, Ich steh mit einem Fuss im Grabe, BWV 156 — A. Romaniuk & J-P. Estiévenart, The broken Lobster — J. S. Bach, uit Klavecimbelconcert in d : Adagio, BWV 1052

Transfiguratie : J. S. Bach, uit Gott soll allein mein Herze haben : aria — uit Klavecimbelconcert in d : Allegro, BWV 1052 — Mit Fried und Freud ich fahr dahin, BWV 125

Jean-Paul Estiévenart, trompet

Marcel Ponseele, hobo

Anthony Romaniuk, klavecimbel

Sam Gerstmans, contrabas

IL GARDELLINO 

Joanna Huszcza, viool

Conor Gricmanis, viool

Kaat De Cock, altviool

Ira Givol, cello

Jan De Winne, fluit

Twee zo verschillende werelden, barok en jazz, ontmoeten elkaar waarbij het onderscheid tussen beide verdwijnt. Door de harten van de luisteraars te raken begrijpen we dat Muziek een Universele Taal is die alles overstijgt. Marcel Ponseele

Binnen de traditionele formule van een akoestisch kwintet weet hij zijn pure melodieën om te zetten in stukken eigentijdse improvisatie, die alle kanten op barsten. Het resultaat zal zowel jazzfans uit de jaren '50 en '60 als liefhebbers van melodische muziek aanspreken. Vers L'Avenir.

Hij weet op een puur akoestische manier het verleden en het heden van jazz met elkaar te verbinden. Jazzenzo

Estiévenart, die alle muziek schreef, geeft veel ruimte aan de leden van zijn groep. Maar uiteindelijk maakt hij zelf de meeste indruk: subtiele trompettist, sterke composities. De Standaard

En wie dacht dat het alleen om harmonie en melodie ging, komt bedrogen uit. Improvisatie speelt altijd een hoofdrol in de muziek van deze ongelooflijke Belgische trompettist. Jazz Nu


Muzikanten

Andere muzikanten

Aanvullende info